Isnin, 30 Julai 2012

Siapa yang boleh mengeluarkan Fatwa?

Diriwayatkan bahawasanya suatu hari Imam Malik (RAH) ditanya seseorang, "Siapakah yang boleh mengeluarkan fatwa?" Lalu beliau menjawab,

"Mengeluarkan fatwa itu tidak dibenarkan (dilarang) kecuali bagi seseorang  yang mengetahui (dengan jelas) tentang apa yang orang lain berbeza pendapat (khilaf) dalam sesuatu." Orang tersebut bertanya lagi, "Adakah engkau maksudkan pandangan manusia yang berbeza terhadap sesetengah pendapat (orang ramai yang lebih bergantung kepada analogi dan spekulasi)?". Imam Malik menjawab lagi, "Tidak, yang aku maksudkan adalah khilaf diantara para sahabat Rasulullah SAW. Seseorang itu juga haruslah mengetahui (dengan mendalam) akan bukti/petunjuk akan sesuatu hukum yang telah dimansukhkan dan apa yang dimansukhkan (oleh dalil yang lain), sama ada di dalam Quran atau pun Hadith. (Jika cukup syarat tersebut maka) Seseorang tersebut boleh mengeluarkan fatwa."

Rujukan : Ibnu 'Abd al-Barr, Jami' Bayan al-'Ilm wa Fadlihi, 1529


Diriwayatkan juga bahawasanya Abdullah bin al-Mubarak RA telah ditanya, "Bilakah seseorang itu boleh mengeluarkan fatwa?". Beliau membalas, "Apabila seseorang itu mengetahui (dengan mendalam) tentang periwayatan (hadith dan athar para Salaf), dan mempunyai pemahaman mendalam dalam pendapat (hukum)."

Rujukan : Ibid, 1532


No response to “Siapa yang boleh mengeluarkan Fatwa?”

Leave a reply

 
© Baitul Salaf | Dijanakan oleh Blogger
آثار ومقالات عن السلف الصالحين مترجمة إلى اللغة الملايوية | موقع بيت السلف @