Jumaat, 29 Jun 2012

Bolehkah Merayakan Perayaan Orang Bukan Islam?

Diriwayatkan bahawa Umar bin al-Khattab RA berkata, "Jauhilah musuh-musuh Allah sewaktu perayaan-perayaan mereka".

Beliau (Umar) juga turut berkata, "Janganlah mempelajari ucapan orang bukan Arab (orang-orang kafir) dan jangan bersama-sama dengan golongan Musyrik di dalam tempat ibadah mereka (masuk kedalam) semasa cuti perayaan mereka, kerana kemurkaan Allah akan turun pada mereka pada kemudian hari".

Diriwayatkan juga bahawasanya Abdullah bin 'Amr bin al-'As RA berkata, "Barangsiapa yang tinggal di tanah-tanah bukan Arab (orang-orang kafir) dan mengikuti (mengambil bahagian dalam) Nayruz dan Mahrijan (dua perayaan kaum Parsi) dan mengikut jejak mereka (menyalin perayaan yang dilihat sebagai baik) hingga ke akhir usianya, kelak di akhirat nanti dia akan dibangkitkan dan dikumpulkan bersama-sama mereka pada hari kiamat".

Rujukan : Imam al-Bayhaqi, Sunan al-Kubra Jilid 9 m/s 234. Ibnu Taimiyyah (lihat rujukan dibawah) mengatakan periwayatan bagi kenyataan Umar adalah sahih.

Dalam menghuraikan riwayat ini, Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah RAH di dalam Majmu' al-Fatawa jil. 23 m/s 325 menyatakan bahawa, 

"Jadi, Jika Umar sendiri melarang pembelajaran bahasa mereka dan sekadar memasuki tempat ibadah mereka pada hari-hari perayaan, bagaimanakah pula dengan mereka yang mengikuti mereka dalam apa yang mereka (orang-orang kafir) lakukan? Atau bagaimana pula dengan seseorang yang mahu melakukan sesuatu yang merupakan sebahagian daripada agama mereka? Tidakkah bersetuju dengan tindakan mereka lebih buruk daripada mempelajari bahasa mereka? Tidakkah melakukan sebahagian daripada ritual keagamaan mereka lebih buruk berbanding hanya sekadar masuk ke dalam rumah ibadah mereka di waktu perayaan mereka? Dan jika kemurkaan Allah turun ke atas mereka sewaktu perayaan ini berlangsung kerana apa yang mereka lakukan, tidakkah orang yang mengambil bahagian dalam tindakan mereka (samada sebahagian mahupun keseluruhan) ini mendedahkan dirinya kepada azab Allah? Dan penyataan ini (Umar), "Jauhilah musuh-musuh Allah sewaktu perayaan-perayaan mereka" bukan merupakan larangan untuk bersama-sama bermesyuarat dengan mereka dan bergaul dengan mereka. Namun bagaimana pula dengan orang yang turut sama mengikuti perlakuan mereka (orang-orang kafir)?".


No response to “Bolehkah Merayakan Perayaan Orang Bukan Islam?”

Leave a reply

 
© Baitul Salaf | Dijanakan oleh Blogger
آثار ومقالات عن السلف الصالحين مترجمة إلى اللغة الملايوية | موقع بيت السلف @