Khamis, 28 Jun 2012

"Aku Duduk bersama Salaf"

Diriwayatkan dari Nu'aim bin Hammad;

Abdullah bin al-Mubarak selalu sahaja tinggal di dalam rumah, lalu kemudian beliau ditanya, "Tidakkah kamu merasa sunyi?". Balas beliau, "Bagaimana mungkin aku boleh merasa sunyi sedangkan aku bersama Rasulullah SAW (membaca dan mengkaji hadithnya)".

Nu'aim meriwayatkan lagi,

Pernah suatu ketika diucapkan kepada Abdullah bin al-Mubarak, "Wahai Abu Abdurrahman, engkau selalu sahaja duduk di dalam rumah". Beliau berkata, "Adakah aku berseorangan? Aku selalu bersama (ditemani) Rasulullah SAW dan para sahabatnya".

Rujukan : Ibnu 'Asakir, Tarikh Dimasyq 32:458

Shaqiq bin Ibrahim pula meriwayatkan,

Pernah suatu ketika kami bertanya kepada Abdullah bin al-Mubarak, "Mengapakah kamu tidak duduk bersama kami sedangkan kamu telah selesai solat berjemaah bersama kami?" Beliau menjawab, "Aku pergi duduk bersama para Sahabat dan Tabi'in". Kami bertanya lagi, "Bagaimana mungkin kamu dapat duduk bersama para Sahabat dan Tabi'in (sedangkan ketika itu mereka semua telah meninggal dunia)?" Beliau menjawab kembali, "Aku duduk dan membaca segala pengetahuan yang telah aku kumpulkan, aku mengkaji riwayat mereka dan amalan mereka. Namun apa pula yang dapat aku lakukan bersama kamu semua? Kamu duduk sambil mengata orang lain!".

Rujukan : Imam az-Zahabi, Siyar A'lam an-Nubala', dalam bab biografi Abdullah bin al-Mubarak.


No response to “"Aku Duduk bersama Salaf"”

Leave a reply

 
© Baitul Salaf | Dijanakan oleh Blogger
آثار ومقالات عن السلف الصالحين مترجمة إلى اللغة الملايوية | موقع بيت السلف @