Khamis, 9 Ogos 2012

Amalan Kebajikan Rahsia Ali bin Husain

Diberitakan bahawasanya ada sebilangan golongan fakir miskin di Madinah yang dimana mereka sendiri tidak mengetahui akan siapakah gerangan yang selalu memberikan mereka makanan. Apabila Ali bin Husain (RA) meninggal dunia, mereka mula merasakan kehilangan sesuatu yang kebiasaannya mereka akan mendapatkannya pada waktu malam (makanan).

Abu Hamzah al-Thumaili menceritakan bahawa Ali bin Husain Zainal Abidin selalu membawa roti dibelakangnya ketika malam menjelma dan mengekori para fakir miskin (untuk diberikan kepada mereka). Beliau selalu berkata, "Amalan kebajikan yang dilakukan dalam kegelapan malam mampu memadamkan kemurkaan Allah."

'Amr bin Thabit meriwayatkan bahawasanya apabila Ali bin Husain (RA) meninggal dunia, mereka mendapati kesan parut dibelakangnya yang dimana beliau selalu memikul guni makanan yang selalu beliau gunakan pada waktu malam dalam perjalanan ke rumah para wanita yang mejanda (untuk disedekahkan).

Shaybah bin Nu'amah menyatakan bahawasanya selepas Ali bin Husain (RA) meninggal dunia, barulah mereka mendapat tahu bahawa beliau pada ketika hayatnya selalu menyediakan makanan buat ratusan keluarga yang miskin.

Rujukan: Imam az-Zahabi, Siyar A'lam an-Nubala' dalam tajuk biografi Ali bin Husain Zainal Abidin.


No response to “Amalan Kebajikan Rahsia Ali bin Husain”

Leave a reply

 
© Baitul Salaf | Dijanakan oleh Blogger
آثار ومقالات عن السلف الصالحين مترجمة إلى اللغة الملايوية | موقع بيت السلف @